woensdag 23 september 2015

Dag 21 Yosemite Valley

We hadden wat vertraging bij het ontbijt om twee redenen. Ten eerste zitten we in een heel groot en druk motel dus was het erg druk bij het ontbijt, ten tweede was er teveel lekkers bij het ontbijt; wafels, pancakes met allerlei lekkers erop. En als iedereen wafels wil bakken dan duurt dat wel even.... Maar met een goed gevulde maag gingen we uiteindelijk 9 am op weg naar Yosemite NP.
We moesten eerst een uurtje rijden naar de west ingang (Arch Rock).

Vandaag gaan we Yosemite Valley verkennen.
In de Valley is alles eenrichtingsverkeer, je rijdt dus via de Southside Drive de Valley in en via de Northside Drive verlaat je de Valley weer. De weg heen en terug is ongeveer 30 km lang en langs deze weg liggen veel mooie uitzichtpunten en trailheads. De Valley is het drukst bezochte gebied van Yosemite maar ook een gebied om een goede indruk te krijgen van het park.
Yosemite Valley is een dichtbeboste gletsjervallei omringd door hoge pieken waaronder Half Dome en El Capitan. In de lente en vroege zomer zijn er veel indrukwekkende watervallen te bezichtigen. Helaas staan veel van deze watervallen in deze tijd van het jaar droog.

Bij het inrijden van de vallei is de Breidalveil Fall de eerste waterval die je tegenkomt.
We hebben een korte trail van 1 km er naar toe gelopen maar konden slechts een heel klein stroompje naar beneden zien vallen.

Breidalveil Fall

El Captan

Vervolgens kwamen we in het middelste gedeelte van de Vallei, ter hoogte van Yosemite Village, in een Meadow terecht tussen Swinging Bridge en Sentinel Bridge en hier hebben we de Sentinel/Cook's Meadow loop gelopen, langs de Chapel, door de Meadow en met een uitstapje naar de Lower Yosemite Fall (helaas helemaal droog), in totaal 5 km maar wel helemaal op vlak terrein. Er waren zoveel mooie vergezichten dat we niet in de gaten hadden dat we zover gelopen hadden.

Chapel

Lower Yosemite Fall (droog)

Merced River

Zicht op de Half Dome

We hadden nl nog een stevige wandeling in gedachten.
Aan het einde van de vallei kun je nl nog een wandeling maken naar de Vernal Fall.
Deze trail gaat bijna de gehele wandeling heuvel op, en behoorlijk steil.
We hebben 275 meter geklommen over 3 km. Vanaf de footbridge (2,6 km) ga je via een smalle, steile granieten trap van 600 hoge treden nog verder omhoog.

Tijdens het voorjaar kun je hier behoorlijk nat worden van de mist van de waterval, nu liep er slechts een kleine stroom maar als je zag met hoeveel geweld dat al ging dan kunnen we ons wel voorstellen hoe dat is als er veel water valt.

Nadat Peter van bovenaf de waterval en de regenboog, die in de mist van de waterval zichtbaar was, had gefotografeerd moesten we het hele stuk weer naar beneden. Dalen kost bijna net zoveel moeite als klimmen, het is een behoorlijke belasting voor je knieen en enkels. 2 uur en 7,5 km later waren we weer terug op de parkeerplaats en vonden onze voetjes het wel genoeg voor vandaag.

We hebben nog twee uitkijkpunten gedaan aan de Northside Drive waaronder de Valley View en die was echt adembenemend mooi zo aan het einde van de middag. De zon stond precies goed en het water van de Merced River was helemaal glad zodat de rotsen prachtig weerspiegelden in het water van de rivier.